Sabtu, 04 Mei 2013

Pencipta Kartun Yang Pertama di Dunia

Untuk pengetahuan semua, pencipta kartun yang ialah Walter Elias Disney atau lebih dikenali Walt Disney. Rasanya semua pernah dengar Walt Disney kan? Antara kartun yang pernah beliau cipta ialah Mickey Mouse dan Donlad Duck pada tahun 1901. Tiba-tiba teringat dengan suara Donald Duck yang unik itu.


Kalau nak tahu, Walt Disney adalah seorang produser film,sutradara,animator,dan pengisi suara dari Amerika.Walt mencari-cari rupa yg lucu, menarik dan tak menjijikkan. Satu ari semasa beliau masih remaja, dia pergi melawat ke rumah pak ciknya dan berjalan-jalan utk mencari sesuatu di ladang pak ciknya tu. Maka di sana beliau ternampk banyak tikus-tikus ladang yang berkeliaran di sekitarnya. Melihat akan banyaknya tikus-tikus tersebut, tiba-tiba muncul inspirasi dan keinginan utk menterjemahkan imaginasinya dalam bentuk kartun, maka beliau cuba la buat sketsa kartun yang berasal dari bentuk tikus yang dilihatnya.


Mickey Mouse merupakan hasilnya dan Mickey Mouse juga merupakan kartun animasi pertama yang pernah beliau cipta. Pada mulanya, rekabentuk Mickey masih sederhana. Mickey Mouse mula 'beraksi' di layar perak dalam bentuk filem yang bertajuk "Steamboat Willie" pada 18 November 1929. Oleh itu, ulang tahun Mickey Mouse dicatat pada 19 November. Mickey Mouse telah meraih kejayaan besar dan telah muncul lebih dari 100 filem .Walt penah berkata bahawa "tikus kecil itulah yang telah membantu saya mencipta kompleks hiburan bernilai billion dollar yang terdapat di seluruh dunia."Donald Duck juga merupakan watak kartun pertama yg dicipta oleh Walt. Tetapi donald muncul pertama kalinya pada 9 Jun 1934 dalam kartun "The Wise Little Hen". Donald direka oleh Walt, sejurus selepas beliau mendengar Clarence Nash membuat suara bebeknya ala-ala seperti 'duck' saat menceritakan "Mary had a little lamb".

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

~ Berkomentarlah Dengan Kata-kata Yang Sopan Dan Sesuai Dengan Isi Artikel ~